Прочетох поредната публикация във връзка с това, че реално много публикации с красиви и стойностни творения остават без реакции и на практика, никой не ги вижда и съответно харесва. Разбира се, стана ми болно, защато знам, че съм от печелившата страна на монетата и моите публикации се виждат за разлика от на много други хора. Явно тази публикация беше капката, която преля чашата и си казах, че трябва да направя нещо по въпроса.
Фундаментът в реалния ( офлайн ) маркетинг е правилото за четирите “П” ( продукт, цена, дистубуция, промоция ), докато в онлайн маркетинга ( визирам основно фейсбук ) нещата стоят малко по-различно, като съм заменил четирите ”П” с четирите “К” ( какво, къде, кога, с кого), т.е.как презентирате продукта си в обществото, къде го презентирате, кога го презентирате и каква мрежа от хора имате около себе си. Ще започна отзад напред
С КОГО
Колкото и да ми се иска да харесам и коментирам колкото се може повече публикации, не мога да огрея навсякъде, но въпреки това се старая винаги, когато мога да го правя, защото не може само да искам другите да харесват и коментират моите публикации, а аз да не давам нищо на другите. С други думи трябва да се стараете да сте активни в групата, за да започнат да ви разпознават ( запомнят ), но по-важното е, че трябва да се сприятелите и сближите с хора от групата, с които да си помагате ( харесвате и коментирате публикациите, че дори и в истинския живот да си помагате ). т.е. да си създадете мрежа или малък кръг от хора в голямото общество, с които да си помагате едни на други. И тук не става въпрос за изкуствено и форсирано сближаване с някакви хора, а за някакъв естествен процес с хора, с които сте на една вълна, имате сходно мислене и ви харесват творенията им.
КОГА
Всички искаме публикациите ни да се видят от колкото се може повече хора, а това до голяма степен е свързано с времето, кога публикуваме. Когато публикувате от критично значение са първите 2-3 до 5 минути на публикацията, за да се задвижи фейсбук алгоритъма и да се завърти колелото. И вече идва огромната роля на въпросния близък кръг от хора, които ще задвижат вашата публикация чрез харесване и коментиране. ( неслучайно близките хора около вас са едно от четирите ”К” ). По този начин фейсбук алгоритъма ще разпознае публикацията, като нещо интересно за групата и съответно тя ще започне да се показва на все повече и повече хора. Но също така от огромно значение е в какъв часови диапазон публикувате, колко още други хора също са публикували, когато и вие сте публикували и в какви дни публикувате. Когато хората спят или работят активно е по-малко вероятно публикацията ви да се види от повече хора и по-вероятно да отиде в забвение. Когато хората почиват активно, има струпване на празници и прекарват време със семейството си също. Не бих препоръчал да публикувате уикенда или примерно на 24-ти декември. Разбира се, ако започнат всички да публикуват по едно и също време, ще се получи обратният ефект, защото публикациите ще се струпат една след друга ( ще се получи голям обем от публикации за много кратко време ) и пак няма да се видят от никого. Затова е най-добре спрямо реакциите на вашите публикации, да тествате кой часови диапазон и кои дни работят най-добре за вас.
КЪДЕ
Тук няма какво да кажа, което вие да не знаете. Щом четете тази статия, значи сте на правилното място. Мога да вметна само едно малко допълнение, че освен в групите за ръчна изработка, може да публикувате творенията си в групи, свързани с тематиката на вашата работа. Ако например правите детски играчки, може да опитате да представите играчките в групи, в които има основно майки, ако правите макети на автомобили, може да покажете макетите в групи на автомобилни фенове, ако правите фигури на герои от Стар Уорс, може да опитате да покажете фигурите в група на феновете на филма и т.н.
КАКВО
И да си дойдем на думата, това е може би най-важният фрагмент от четирите “К”, който обхваща няколко подкомпонента - какви снимки използвате, какво пишете и не на последно място креативността, която влагате, за да привлечете внимание. Когато човек си скролва в телефона, първото нещо, което привлича вниманието му, е снимката, защото той вижда нея, а не десетте реда текст. Затова е много важно какви снимки правите, колко професионално изглеждат, каква е композицията и аранжировката около предмета, средата, в която са заснети и оригиналността им, а вече ако има и хумористичен елемент би било чудесно ( сещам се за една плетена жаба затисната под врата ). На следващо място вече и идват и текстът и креативността. Неслучайно в някои групи има един бадж ( значка ) “разказвач на визуални истори”. Точно това се изисква и от вас, а именно да разказвате истории с вашите продуктите, така че да развълнувате аудиторията и тя да се зачете в публикацията ви. Може да са хумористични, може да са тъжни, може да истински, може да са измислени, но трябва да вълнуват и да задържат вниманието на човека. Така е много по-вероятно той да запомни и вас като творец, а не само вашето творение. Реално е желателно да се гони златната среда - ако представите творението си с 3 думи на кръст, като телеграма, няма да привлечете особено вниманието на публиката ( да казвам именно публиката, защото точно в този момент аудиторията е ваша публика на вашата презентация ), но ако публикацията ви е прекалено дълга това пък може да отегчи читателя и отново да се получи обратният ефект. Друго много важно нещо е да има контакт с публиката и публикацията ви да е отворена, с цел да се породи някаква дискусия в коментарите. Това може да стане с въпрос към читателите, с провокация към тях, която да ги насърчи да коментират, с искане на мнение, съвет и .т.н. По този начин публикацията ви ще генерира повече коментари и съответно ще достигне до повече хора.
За много от вас написаното от мен може да ви се стори като някакви общи приказки или алабилизми, но когато обедимин всички елементи от 4-те “К”-та в едно общо цяло и резултатът ще дойде, но, за да се случи това, вие просто трябва да се постараете.